Tabuizovaná témata na pracovištích 

Určitě jste se s tím setkali. Ať už při nástupu do nového zaměstnání, tak i v rámci dlouhodobého setrvání v jedné firmě. Témata, která jsou ve firmě zakázaná, nebo ještě hůř - přehlíží se, protože se to tak přece dělá odjakživa. Ale jak komunikovat, když máte problém a dokonce ovlivňuje vaši pracovní náplň? Interní komunikace je jedním ze základních pilířů dobře fungující společnosti. Pokud je něco, co se vám nelíbí, neměli byste se bát o tom mluvit. Ať už s vedením, HR nebo přes interní ohlašovací systém.  

Obecně se dá říci, že čím větší firma je, tím obtížnější je i interní komunikace. Je důležité mít na paměti, že nepřístupná komunikace zaměstnanců vůči zaměstnavateli se odráží jak na samotném pracovišti, tak i v kvalitě odvedené práce. Častokrát se však problému nedává taková míra důležitosti, jakou by si zasloužila.   

„V loňském roce jsem nastoupil do nového zaměstnání. Kolegové byli velmi milí a chovali se ke mně velmi slušně. Všiml jsem si ale, že jeden kolega zvláštním způsobem vyčnívá. Ostatní se s ním bavili jen v případě, že museli a ani vedoucí se k němu nechoval úplně slušně. Začal jsem s ním více bavit, až se z nás stali přátelé. Začal se mi svěřovat, jaké má na pracovišti problémy – od nucených přesčasů, přes zadávání úkolů mimo pracovní povinnosti, neustálou kritiku jeho výkonu, šíření lží o jeho osobě a pravidelné zesměšňování. Neudržel jsem se a nahlásil to HR, která to začala urgentně řešit. Tohle se může stát každému a ne každý takovou situaci zvládne.” 

Šikana je však špičkou ledovce. Tabuizovaných témat na pracovišti může být velké množství. Může jít například o nelegální jednání, sexuální obtěžování, nedodržování bezpečnostních předpisů, neshody s kolegy, neférové zaměstnanecké podmínky i mnoho dalšího. 

Důvody, proč problémy na pracovištích zaměstnanci upozaďují, se různí. Mnozí se obávají, že dojde k jejich propuštění ze zaměstnání, že se problém prohloubí, sami se stanou terčem šikany, nebo že budou propuštěni ze zaměstnání.  

To vše se bez správného komunikačního kanálu stane jen součástí místních drbů a šuškandy. Podceňovat interní komunikaci se nevyplácí. Otvírá se tím prostor pro řadu nedorozumění a konfliktů a ve svém závěru to vše vede i k odchodu kvalifikovaných zaměstnanců. Existuje však jednoduché řešení – zefektivnění komunikace skrze interní komunikační oznamovací systém. Ten anonymně a diskrétně podá pomocnou ruku, když ji zaměstnanci budou potřebovat. A to jak v interní komunikaci, tak i v případě řešení whistleblowingu. Nečekejte, až vám to nařídí zákon, buďte akční a dokažte zaměstnancům, že vám na nich záleží.